Time Out
PAUS! Skrek kroppen innan den ens börjat röra på sig ordentligt. Här skall tydligen vare sig cyklas eller gymmas. Min rygg hävdar det i alla fall. Jag gjorde det livsfarliga i förrgår. En balansakt på slak lina, en adrenalinstinn aktivitet som gränsar till rent dödsförakt. Jag bäddade sängen! Lika plötsligt som i reklamen hände det, ryggen small till och plötsligt låg jag där tvärs över det mjuka knockad av mig själv. På ett föga macho vis jämrades och kveds det. Fan va ont det gör!
Nu är det f-n motlut igen…
Trodde jag var bättre men i morse när jag skulle upp på cykeln gick det inte att svinga benet över ramen. Tog bilen vilket kändes som ett rejält nederlag. Men visst ja, “bensinupproret”…det är ju den viktigaste frågan i hela universum just nu. Samlar fler deltagare till protest än miljön och barncancer ihop. Hundratusentals sluter upp för att kämpa för sina fri- och rättigheter.
En upprorisk tankelek…spelar bensinpriset någon roll överhuvud taget? Jo, jag vet att det finns undantag. Det får jag alltid höra när jag ifrågasätter varför det körs så mycket bil. I familjen finns till exempel de som bor på landet, inte kan välja kollektivtrafik och har över fem mil enkel väg till jobbet och sannerligen kör inte den senaste modellen av någon SUV. Men vi kan för ett ögonblick bortse från de människorna då en majoritet av Sveriges befolkning bor i tätort numera*. Det är bara i bensindebatten som det framställs som om alla bor i glesbygd, helst i norrlands inland. Om vi istället ser oss omkring så är de flesta biltransporter fortfarande kortresor.
Jag ser dagligen folk som kör omkring i nya Volvobilar* som jag sett i reklam kostar saker som “från 369 900 kronor” och liknande. Ja, då talar vi inte om de ovan nämnda SUVarna. De är förstås dyrare. OM de som kör sådana bilar bara sänkte sig till nivån runt 199 000 istället skulle de få cirka 170 000 kvar till bensin. Det blir en himla massa bensin kan jag säga, oavsett vad den kostar litern. Häng nu inte upp er på siffror, det var en tankelek.
Med det vill jag bara säga att folk i gemen kanske skulle fundera lite över vilken kostnad på deras älskade plåtlådor som är högst. Är det verkligen bensinen som är den största utgiften? Och om svaret är ja, går det möjligen att påverka den kostnaden på något vis?
/ J – ägnar sig åt värksamhet
*Orättvisor och olikheter mellan stad och landsbygd kan t ex justeras via skattepolitik om viljan finns. Frågan om en levande landsbygd är en annan, mycket komplex sådan och handlar mer än om prisnivån på bensin.
** Och andra märken, de får här symbolisera “nya” eller inte allt för gamla bilar.