Slicks
Slicks är ett begrepp inom däcksvärlden som är applicerbar främst när det gäller fordon som formel 1 bilar och dragracers. Ja och så inom cykling förstås. Blankt och fint skall det vara. Allt för att bättra på rullkoefficienter eller vad det brukar benämnas. Ni vet, förmågan att rulla lätt. Tjocklek på däck har varierat över tid och likaså hur mycket luft som skall de skall förses med. Ett tag gick det mot allt tunnare däck med högre tryck. Nitton millimeter och fjorton bar var det tal om. Idag är trenden åt andra hållet.
Nu är vi tillbaks på den typen av däck jag började cykla på när jag var i tioårsålden och fick överta farsans Monark från början av sjuttiotalet. Då kördes det med 28-32 mm däck. De dög även till aktiviteter som idag kallas “gravel”. Tur det då jag växte upp i slutet av en grusväg. När jag tänkte efter fanns det faktiskt bara två asfaltsvägar i närheten på den tiden.
Idag är jag tillbaks till åtminstone 25mm men lutar åt 28 mm tjocklek för nästa inköp. Trycket har minskats även om jag fortfarande håller mig kring 8 bar eller så. Modern forskning säger att det rullar lättare TROTS att det är mer bekvämt.

Slicks och snö, inte en kombination jag rekommenderar
Däckmönster skall vi förstås inte tala om då det inte är aktuellt. Istället är det själva gummiblandningen som greppar mot underlaget. Det ställdes på sin spets mot slutet av nittiotalet då Mountainbiken fick sin beskärda del av grönskimrande semi-slicks som exempelvis Michelin Wildgripper. Jag körde själv på dem ett tag även om de idag knappt skulle räknas som MTB-däck. Tjockleken var 1,9″ och trycket var högt.
Men gemensamt för alla slicks är att de verkligen är usla på vinterunderlag. Därför körde jag bil idag istället för att pendelcykla. Min gamla Crescent är nämligen för stunden utrustad med 28 mm landsvägsdäck med mycket rund profil, inget mönster och avsedda för högt tryck. Har jag inte det sistnämnda får jag genomslag. Men den formeln är skitdålig för den grova isbark som ligger på stora delar av cykelvägarna i Växjö idag. Särskilt som den är täckt med ett tunt lager nysnö. Det är en extra förrädisk kombination. Så nu får jag göra en bedömning av hur länge jag tror att vintern kommer att vara här nere i södern. Länge nog för att byta däck?
Jag är nog optimist, jag väntar på sommaren eller åtminstone en mild vinter och tidig vår.
/ J – är sommarmänniska