Cykligare
Svenska Cycling Plus
Cykligare

Politik?

Höger och vänsterskalan är nog bekant för de flesta i detta avlånga land. I alla fall när det gäller partipolitik. Även om den inte heller är helt enkelt i baksmälletider. Ja, den Sverige lider av efter valet.

Men lika komplicerat blir det om vi flyttar ut vänster/höger-diskussionen på cykel- och gångvägar vad det verkar.

Det som föranleder det här inlägget är dels den här texten om “Regelanpasssningar för cykel” som kom härförleden och dels en lycklig episod vilket inkluderade en dold sväng, mig på cykel och ett gående par med barnvagn. Det som räddade situationen och ledde till ett glatt hejande och inte gråt och tandagnisslan var att de inte alls följde rekommendationerna.

En normal cykelfärd i tätort inkluderar alltsomoftast såväl väg (fordonsdito), dedikerad cykelväg samt den allom närvarande och ofta intressanta lösningen cykel/gångväg. Den sistnämnda är som alla vet ett rent påfund från bilister som ville bli av med misshagliga cyklister under bilens korta glansdagar.

Så länge vi cyklister befinner oss på de förstnämnda vägtyperna är trafikreglerna åtminstone någotsånär klargjorda även om inte alla bilister tycker att min färd till jobbet är lika mycket värd som deras. Men det är en annan fråga.

Det var ju ett tag sen

Till skillnad från den normala bilvägen är cykel/gångvägar full av spännande hinder vilket kan göra vilken arbetsresa, transport eller nöjescykling till ett äventyr. Vi är alla mer eller mindre vana vid olika varianter på bommar, farthinder, trottoarkanter av varierande höjd och plötsligt uppgrävda hål som inte skyltats. Det har kommit att bli det normala.

Men nu skall vi prata om hörn eller kanske de mer vanliga skymda krökarna. I dessa håller jag mig på höger sida av vägbanan då jag förstås kan förväntas möta nästan vad som helst på andra sidan. Eller åtminstone andra fordon, främst i form av cyklister men även elcyklar, elskotrar, permobiler och mopeder av den lägre klassen är aktuella. De kör om de gör rätt också enligt högertrafik. Så långt frid och fröjd så länge inte någon kör i bredd.

Även om jag anpassar farten nedåt till säg 15-20 km/h så räcker momentet som är kvar till en tämligen rejäl frontalkrock om någon av oss skulle avvika från rådande trafikregler. Alltså håller vi alla till höger! Det är också åt det håller man instinktivt kastar sig om något oförutsett skulle inträffa.

Men se här vill herrar och damer beslutsfattare kasta in en joker i leken! De vill att fotgängare skall hålla sig till VÄNSTER! Stollerier i mina ögon. Det måhända var en tanke på pastorala dammiga landsvägar i bilismens barndom för att man skulle se mötande trafik. Det är knappast lämpligt på trånga gång- och cykelvägar i tätorter.

Det betyder nämligen i all enkelhet att när jag kommer runt det där hörnet eller kröken kan jag mycket väl möta någon i MITT körfält, på rak kollisionskurs. Det kan vara flanerande par, ett barn, en hund med sin ägare på släp eller som i det här fallet ett par med barnvagn. Eller ja, det här paret gick till höger då så det blev en ickesituation. Men det aktualiserade frågan. För om jag reagerar genom att kasta mig ut till höger och fotgängaren lika instinktivt håller vänster. Ja, då är krocken ett faktum i alla fall.

Idiotiskt sa Bull.

/ J – högercyklaren

John Wikström
Bloggen som lämnar spår såväl i skogen som på vägen och möjligen i själen. Jag är en entusiastisk cykelmotionär med smak för det mesta inom cykel. Humlan som inte kan cykla men gör det ändå. Huvudsakligen trampas stig och nöts asfalt i Småland. Detta kryddas med motionslopp med jämna mellanrum samt någon enstaka tävling. Även pendlings- och transportcykling bedrivs frekvent och det händer också att jag engagerar mig i trafikfrågor. Sen bjuds understundom på texter om övrig träning samt funderingar kring livet, universum och allting. Välkommen!

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

Hantering av personuppgifter

Denna sida använder information som kan kopplas till dig som besökare, för att förbättra och anpassa upplevelsen. Mer information finns i våra användarvilkor. Läs igenom informationen och klicka nedan om du samtycker.