Cykligare

Gotlandscykling deluxe

Det var ett tag sedan jag var på “ön”. Alldeles för länge sedan insåg jag när jag väl kom dit. Anledningen till besöket var främst att hälsa på goda vänner men allt som finns att se och uppleva lockar även det förstås. Inte minst cykling även om jag visste att det inte skulle bli så mycket tid för det den här gången. Men någon liten runda fanns i åtanke.

Nu skadar det inte att en av vännerna är multisportare med simining, löpning och även MTB på programmet. Det är aldrig fel att ha en ciceron som känner till de lokala stigarna och kan visa smultronställen.

För dagen slog latmasken till och vi tog bilen den lilla transportsträckan ned till havet. Just havet är aldrig särskilt långt borta på Gotland men i det här fallet rörde det sig om någon halvmil på asfalt. Turen togs i trakterna av Lummelunda.

Det var första gången jag cyklade mountainbike i den här delen av världen. Första gången en cykel fick följa med gällde cykelsemester med packning. Andra gången var det landsvägscykeln som rastades. Sedan gammalt visste jag därför att det inte finns några backar på ön. Med ETT markant undantag. Från havet upp till platån. Just det var något som min värd var angelägen att visa. Inte bara att det finns backar utan att de kan vara branta också. På landsväg gick det nämligen inte att överbevisa mig när det begav sig.

Därför började vi klättringen direkt från parkeringen. Ingen uppvärmning eller anmarsch utan pang på. Det kändes kan jag säga. Min form är väsentligt sämre än när jag var här för fyra år sedan och kroppen är både äldre och avsevärt tyngre. Därtill var det flera månader sedan jag cyklade MTB. På sistone har det varit Gravel Bike och LVG som varit aktuellt för min del.

Men efter ett tag började de stackars benen inse att de skulle trampa även om sitttställningen kändes något ovan. Stigen övergick i grusväg och jag noterade att den var vit. Kalksten är inte det vanligaste underlaget hemmavid. Doften var även den annorlunda. Mer tall och framför allt mer hav och tång än hemmavid.

Efter att ha färdats norrut ett tag svängde vi vänster, ned mot det blå via en rejäl utförskörning. Här var det inte läge att upplysa min vän om att mina bromsar inte alltid är att lita på där jag låg bakom honom. Min bakbroms kräver att jag pumpar några gånger innan den tar som den skall.

Sen vidtog äventyret. Inte så teknisk stig men en del rötter och sten. Lite påminnande om smålandsskog. Äventyret bestod i att stigen bitvis lutade utåt och att det där vidtog en rejäl brant följt av ett stup. Den innehöll också ett par av de där klintbestigningarna. Rejält branta backar med en lutning på närmare tjugo procent upplyste min klocka om. Det var bara att bita i. Det var med nöd och näppe att jag kom upp men det gick. Belöningen bestod i en vidunderlig utsikt med havet till höger. Vi stannade och pustade ut vid en utsiktspunkt. Jag fick reda på att den här stigen ingår i sträckningen av ett Ultralopp för löpare som sträcker sig mellan Fårösund och Visby. Det går av stapeln senare i höst.

Under resans gång noterade min värd att det var väldigt gott om spindelväv över stigen så här på morgonkvisten. Det var då inget jag märkt. Jag funderade på om det möjligen berodde på att jag legat bakom honom och därmed sluppit att få allt klet i ansiktet?

Väl tillbaka till bilen var jag bra svettig trots att solen gömt sig en smula den här lördagsmorgonen. Turen hade gett allt det jag hoppats på – trevligt sällskap, vacker utsikt och inte minst mersmak. Hit måste jag igen!

/ J – blivande ö-bo?

John Wikström
Bloggen som lämnar spår såväl i skogen som på vägen och möjligen i själen. Jag är en entusiastisk cykelmotionär med smak för det mesta inom cykel. Humlan som inte kan cykla men gör det ändå. Huvudsakligen trampas stig och nöts asfalt i Småland. Detta kryddas med motionslopp med jämna mellanrum samt någon enstaka tävling. Även pendlings- och transportcykling bedrivs frekvent och det händer också att jag engagerar mig i trafikfrågor. Sen bjuds understundom på texter om övrig träning samt funderingar kring livet, universum och allting. Välkommen!