FUCK miljön!
Vad hände med att cykling skulle vara ett av de miljövänliga alternativen till kortresor och pendling med motorfordon? Det var en fundering som slagit mig den senaste veckan jag pendlat och särskilt idag.
Istället för fler cyklister ser jag nämligen en ökande mängd elcyklister eller vad de nu skall kallas. Strömförande är de i alla fall. Fast egentligen är det ännu värre då det till nymodigheterna kan räknas alla typer av mer eller mindre värdelösa elfordon. Det är eldrivna skate boards, elskotrar, eldrivna sparkcyklar och förstås eldrivna cyklar, både MTBs vilka snarast liknar motorcyklar och vanliga pendlarhojar. De är säkert skitroliga men i en tid när medvetenheten om vad vi gör mot vår planet borde öka så lämnar det en bitter eftersmak. De har en sak gemensamt förutom att de flesta som framför dem är lata.

Snart ett minne blott?
Var det någon som missade det där med alla de där typerna av transportmedel kräver batterier? Batterier skall tillverkas som bekant. Att producera en helt ny och i de flesta fall helt onödig produkt är något som kräver ytterligare resurser. Dessutom kräver processen dyrbara mineraler från någon misskött gruva i Afrika, högst troligen Kongo. För vi vill ju inte att man gräver efter kobolt eller litium här på hemmaplan. Vilken svensk vill ha en skitig gruva på bakgården?
Även om resursslöseriet med att tillverka batterierna inte skulle vara ett problem så skall de laddas också. Det kräver ström, i mängder. Det eftersom alla förbaskade elfordon inte fanns för ett antal år sedan. Det är således något som tillkommit till redan befintlig konsumtion och mängden ser inte ut att minska. Till bördan skall förstås tillverkningen av alla elmotorer läggas. De innehåller bland annat koppar som ni vet.
Sedan var det den lilla detaljen med att den här typen av batterier inte har samma livslängd som din kära cykel eller vad du nu färdas på. OM du verkligen använder din elpryl och laddar den så gott som dagligen kan du förmodligen, likt andra uppladdningsbara batterier, räkna med några års driftstid innan de är slut. Det glömde säkert cykelhandlaren som sålde elcykeln till dig att upplysa om. Därefter måste batterierna bytas ut och återigen är vi tillbaks till nyproduktion, gruvindustri och transporter etc. Det skapar förvisso några nya jobb men är katastrof för allt annat, särskilt för framtida mänskliga livstbetingelser på den här planeten.
Ja just det, jag höll i brådskan på att glömma att eftersom de är miljöfarliga måste de destrueras på ett säkert sätt också. Något som även det tar resurser i anspråk. Förutsatt att allt går till återvinning då och INGET spill uppstår. Ni vet de där batterierna som i väntan på bättre tider hamnar i skogen, i en källare, ett förvaringskjul, en ladugård eller liknande. Det gäller gamla bilbatterier så varför skulle det vara annorlunda med andra batterier?
Vid det här laget har säkert några satt i halsen av ren ilska och ropar halvhögt för sig själva JAG pendlar minsann på min elcykel istället för att ta bilen. Jo, någon gör säkert det, men frågan är hur många? Problemet är att de flesta som skaffat elcykel har inte gjort det för att ställa sin bil. Den stora majoriteten har istället ställt cykeln till förmån för något som är bekvämare. Då räknar jag inte de andra typerna som elskotrar som enbart ersatt en vanlig cykel och inget annat.
Nej, jag vet sannerligen att det inte gäller alla. Det finns allt från de med funktionsvariationer till superambitiösa åretruntpendlare som tagit tillfället i akt att bli friare, att cykla dit de inte kunnat förut. Men det gäller knappast den stora massan eller alla ungodmar jag ser på elcyklar. Förhoppningsvis har de lånat den av föräldrarna. Sedan var det Epa-traktorer. Där har vi ett riktigt ruttet skämt till. Vem fan kom på idén att göra det så pass enkelt och attraktivt att köra bil i 30 km/h att fenomenet transformerades från ett mer eller mindre nyttigt landsortsalternatv till att bli hippt i städer? JA, vi ökar gruppen motordrivna 15-åringar tycks någon ha tänkt! Bra miljötänk där. Men det är en annan fråga.
Men tillräckligt många bytte sin vanliga cykel mot eldrivet för att det gjort den stora satsningen på elcyklar till något av ett skämt. Att från samhällets sida ekonomiskt stötta ren jäkla miljöförstöring med argument för miljön. Cykelbranchen och handlarna gnuggade säkert händerna hela vägen till banken när stöden kom. Nu kan de stackarna för all del behöva det. Det är en hård konkurrensutsatt bransch där marginalerna inte alltid är de högsta. Men argumenten är helt fel. Det skulle varit CYKLAR som skulle subventioneras och säljas med mijöargument. Inte fler elmotorer.
Istället har miljöargumenten i ännu högre utsträckning tagits över av bilindustrin. Köp fler (nya) bilar så blir allt bra. Vilket jävla skämt!
Jag trampar vidare i tillvaron och inser att jag blir omkörd av en eldriven cykel med en ung tjej som tittar ned i sin telefon. Hoppas hon höjer blicken innan nästa rondell där hon färdas i närmare trettio kilometer i timmen med endast en hand på styret tänker jag innan jag svänger höger bort från synen.
/ J