Cykligare
Svenska Cycling Plus
Cykligare

Lycka och dödsolycka

Det har varit för många incidenter på sistone och till slut mer än så. I min närhet hände det att min dam nästan blev påkörd av en bil i början av veckan. På hennes arbetsplats råder byggkaos och i samband med det körs det på ställen som inte annars är avsedda för biltrafik. Det medför också att de hantverkare som framför sina fordon där borde ta mer hänsyn. Det gör uppenbarligen inte alla. I för hög fart dök det från vänster upp en vit skåpbil varpå fröken C tvingades kasta sig åt höger och körde omkull så det rök om det. Pannan som tur var mot gräs och inte asfalt men skrapade knän och en hand, förstörda kläder, repade solglasögon och krossat telefonglas blev resultatet, det och chocken. Det var en skakad dam som ringde mig och berättade om vad som hänt.

Bilen då? Nä, den stannade inte vilket endera betyder att föraren struntade i att kolla hur det gick. Han kunde ju rimligtvis inte veta hur illa det gått så då är det smitning det handlar om. Men det vill jag inte tro om människor och då återstår alternativet att han var så stressad att han inte ens såg att han orsakat en olycka. Det är nästan lika illa ur trafiksäkerhetssynpunkt.

Lyckan var att det inte gick värre.

Den aktuella cirkulationsplatsen fotograferad på vägen till jobbet imorse

Det gjorde det emellertid för en dam som dog på min pendlarväg för någon dag sedan. Vägen heter Mörners väg och är en av Växjös genomfartsvägar och på den färdas jag runt tre kilometer i varje riktning dagligen. På den biten passerar jag sex cirkulationsplatser. Det speciella med dem är att de har en trafiklösning som innebär att cyklister används som farthinder genom att ledas in i trafiken. Detta är inget misstag utan en planerad om än misslyckad lösning.

För mig personligen är det inga större problem då jag är en mycket erfaren cyklist och är relativt skicklig på att framföra mitt fordon samt van vid trafik. Trots det har jag blivit påkörd två gånger de sista tio åren. Nu vet jag inte exakt hur den olyckan gick till men damen det gällde hamnade under en lastbil och avled tragiskt nog av de skador hon ådrog sig.

Vad jag misstänker är att den ökända döda vinkeln spelat in. Något som jag funderat kring inte minst som några goda vänner blev klämda i sin bil på samma vis på en av stadens ringleder för några veckor sedan då en lastbil skulle byta fil. De var dock skyddade av mycket plåt.

Problemet är att lastbilar för att komma runt de här mindre rondellerna på Mörners väg behöver hålla ut rätt mycket varpå de drar åt höger. Är man då cyklist och befinner sig i närheten blir det snabbt obehagligt.

Det enda råd jag kan ge till alla medtrafikanter, särskilt de på cykel är att inte komma upp jämsides med bussar och lastbilar i onödan. Sen återstår tyvärr den omvända situationen att de kan smyga upp vid sidan av cyklisten. I värsta fall är det läge att kliva av cykeln och kasta sig upp på trottoaren. Men det hinner man kanske inte heller. Men några andra råd kan jag inte ge.

Go’ vänner, var rädda om er i trafiken!!

/ J – uppmärksam

*Extra nervös blev eftermiddagen för min syster som jobbar på sjukhuset där offret kom in. Innan hon visste att det var en äldre kvinna det handlade om blev hon orolig då jag ofta färdas den vägen vid den tidpunkten. För att lägga sten på börda svarade jag inte på telefon eller mess beroende på att jag befann mig på gymmet när hon skulle kontrollera att allt var väl. Men det kunde ju inte min kära syster veta.

John Wikström
Bloggen som lämnar spår såväl i skogen som på vägen och möjligen i själen. Jag är en entusiastisk cykelmotionär med smak för det mesta inom cykel. Humlan som inte kan cykla men gör det ändå. Huvudsakligen trampas stig och nöts asfalt i Småland. Detta kryddas med motionslopp med jämna mellanrum samt någon enstaka tävling. Även pendlings- och transportcykling bedrivs frekvent och det händer också att jag engagerar mig i trafikfrågor. Sen bjuds understundom på texter om övrig träning samt funderingar kring livet, universum och allting. Välkommen!

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

Hantering av personuppgifter

Denna sida använder information som kan kopplas till dig som besökare, för att förbättra och anpassa upplevelsen. Mer information finns i våra användarvilkor. Läs igenom informationen och klicka nedan om du samtycker.